Turistika

Strážovské vrchy – Malá Magura

Strážovské vrchy sa nachádzajú medzi mestami: Trenčín,  Dubnica nad Váhom, Ilava a Bojnice. Rozprestiera sa v nich časť CHKO Strážovské vrchy so vzácnou flórou a faunou. Patria k jedným z horských celkov Fatransko-tatranskej oblasti. Najvyšší vrch pohoria je Stážov s výškou 1 213 m n. m. Z hľadiska geomorfológie tvoria Strážovské vrchy 4 geomorfologické podcelky: Zliechovská hornatina, Nitrické vrchy, Trenčianská vrchovina a Malá Magura.

Rastlinstvo sa vyznačuje bohatou a pestrou vápencovou flórou so zastúpením náročných teplomilných i horských a vysokohorských karpatských druhov. Sú tú prítomné napr. poniklec slovenský, klinček včasný a lesklý, soldanelka karpatská, večernica snežná. Prevládajúcim lesným spoločenstvo sú bučiny, vo vyšších polohách jedľovobukové spoločenstvá s vyšším zastúpením ihličnaných drevín.

Živočíšstvo sa vyznačuje veľkou diverzitou. Zo vzácnych druhov je to napríklad jasoň červenooký a chochlačkový, vidlochvost feniklový a ovocný. Z cicavcou sa vyskytujú vydra riečna, mačka lesná, rys ostrovid, vlk dravý a medveď hnedý. Početná je jelenia, srnčia, diviačia a muflónia zver. Zdravcov boli zistené napr. sokol sťahovaný, sokol myšiar, jastrab krahulec, myšiak lesný a sovy výr skalný, kuvik vrabčí a sova dlhochvostá.

Bojnice sa rozprestireajú pri úpätí pohoria Malá Magura, ktorá je geomorfologickým podcelkom Strážovských vrchov. Najvyšším vrcholom je Magura (1 141,3 m n.m.), ďalšie významné vrcholy sú Malá Magura (1 100,8 m n.m.), Temešská skala (910 m n.m.) a Božkovie laz (935 m n.m.). Je to jadrové pohorie tvorené hlavne premenenými a magmatickými horninami.

Červená turistická trasa

číslo trasy: 0811

dĺžka: 6 km, čas: cca 120 min

Prepoštská jaskyňa (264 m n.m.) – Bojnice, námestie (297 m n.m.) – kaplnka sv. Vendelín (484 m n.m.) – Šútovské sedlo (529 m n.m.)

Zelená turistická trasa

číslo trasy: 5409

dĺžka: 4,7 km, čas: cca 90 min

Bojnice, nemocnica (284 m n.m.) – kaplnka sv Vendelín (484 m n.m.) – Bohátka (456 m n.m.)

Žltá turistická trasa

číslo trasy: 8415

dĺžka: 2,6 km, čas: cca 55 min

Bojnice, kúpele (299 m n.m.) – kaplnka sv. Vendelín (484 m n.m.)

Žltá turistická trasa

číslo trasy: 8409

dĺžka: 4,2 km, čas: cca 80 min

Bojnice, Dubnica (284 m n.m.) – Bohátka (456 m n.m.) – Šútovské sedlo (529 m n.m.)

Červená turistická značka

Červená turistická značka označuje prechod hrebeňom Malej Magury a spája mesto Bojnice s rázovitou obcou Čičmany. Počas prechodu je možné si túru skrátiť a zostúpiť z veľkého počtu miest.

Obtiažnosť trasy: náročná (dlhá túra)

Dĺžka trasy:  28,8 km, cca 10 h (bez prestávok)

Prevýšenie: 1596 m stúpanie, 1241 m klesanie

Popis trasy

Trasa začína v Bojniciach, červená značka vedie prechodom v hradnom opevnení, okolo ZOO stúpa stále dokopca a pokračuje lesnou cestou až ku kaplnke sv. Vendelína stojacej na lesnej lúke. Tu sa nachádza križovatka turistických ciest.

Od kaplnky sv. Vendelína pokračuje červená turistická značka lesnou cestou s bukovým lesom, prechádza Predným Štefánkovom (600 m n.m.) do Šutovského sedla (529 m n.m.). Trasa ďalej pokračuje na rozcestie Veľké Brezy (550 m n.m.) a prudkým stúpaním pokračuje k smerovníku Panský háj. Asi 100 m od rozcestníka je poľovnícka chatka (nedá sa tam prespať), ale nájdete tu prameň vody, suché WC, ohnisko, stôl a lavičky. Nad smerovníkom začína brezový lesík a v ňom je na lúke drevený kríž postavený v roku 2008. Ďalším bodom je Boškovie laz. Väčšina trasy je zalesnená, ale cez lesné prieseky sa Vám naskytnú vyhľady napríklad na Nitrické vrchy – Rokoš a Hornonitrianskú kotlinu. Následuje najvyšší bod Magura. Vrchol je zalesnený, ale z podpovrchových lúk sa otvárajú pekné výhľady. Na vrchu sa nachádza turistický smerovník, schránka s vrcholovou knihou, ohnisko s lavičkami. Kúsok pod vrcholom Magury je turistický prístrešok. Príjemná rovinka vedie na Malú Maguru a z nej začína strmšie klesanie do sedla Obžiar. Tu sú pekné lúky a v diaľke je vidieť Kľak nad Fačkovským sedlom. Pri smerovníku je kríž, kúsok nad ním zosilovač a napravo dolu budovy starého salaša. Trasa pokračuje lesom, obchádza vrch Čičerman a vedie na lúky Lazového vrchu s peknými výhľadmi. Pokračuje lesnou cestou do sedla Javorinka a končí v obci Čičmany.

Možnosti skrátenia trasy

Kaplnka sv. Vendelína

•  Žltá turistická značka, vedie do kúpeľov v Bojniciach a prechádza cez kalváriu. Tip: Približne 5 min od smerovníka pri ATC Bojnice sa nachádza vyhliadka, odkliaľ sa Vám naskytne pekný výhľad nielen na Bojnice (čas: cca 40 min).
  • Zelená turistická značka prechádza rekreačnou oblasťou Bojníc a končí pri nemocnici v Bojniciach (čas: cca 50 min). Z trasy sa môžete odpojiť (pokračovať po asfaltovej ceste – vpravo od pokračovanie zelenej značky), ku koncu sa znova napojíte na červenú turistickú značku a tá Vás privedie na námestie v Bojniciach (čas: cca 55 min).

Šútovské sedlo

• Žltá turistická značka Vás privedie k horárni Bohátka (čas: cca 25 min), kde sa nachádza ďalší smerovník. Vy si môžete vybrať, či budete pokračovať po žltej značke, vedúcej do mestskej časti bojníc Dubnice (čas: cca 55 min). Tip: časť tejto trasy je totožná s náučným chodníkom. Alebo sa vyberiete po zelenej značke vedúcej ku kaplnke sv Vendelína (čas: cca 40 min).
  • Druhá možnosť je zostúpiť do obce Šútovce a prímestskou autobusovou dopravou sa vrátiť do Bojníc.
  • Kúsok za Šútovským sedlom sa nachádza rozcestie Veľké Brezy so žltou značkou, ktorá Vás privedie k bodu Plešina (705 m)(čas: cca 40 min), ktorý križuje  modrá turistická značka z obce Kanianky (čas: cca 50 min).

Boškovie laz

• Modrá turistická značka Vás privedie do obce Dlžín (čas: cca 80 min). Buď môžete pokračovať po značke do Nitrianskeho Rudna (trasa vedie po hlavnej ceste) (čas: cca 45 min), alebo môžete využiť prímestkú autobusovú dopravu, ktorá Vás privezie do Bojníc. Tip: Nad Dlžínom sa nachádza kopec Hrádok (564 m) s pozostatkami zaniknutého stredovekého hrádku a pekným výhľadom do Rudnianskej doliny.

Polianky

• Žltá turistická značka Vás privedie na kopec Chotá hora (562 m) (čas: cca 60 min) s polkruhovým výhľadom do údolia Nitrice, na Nitrické vrchy a vodnú nádrž v Nitrianskom Rudne, odtiaľ sa dostanete do obce Liešťany (čas: cca 30 min). Z Liešťan sa môžete do Bojníc dostať autobusovou dopravou s prestupom v Nitrianskom Rudne. Ak máte dosť síl, môžete sa pešo prejsť po pošnej ceste do obce Kostolná Ves (čas: cca 40 min) popri priehrade Nitrianske Rudno a v Kostolnej Vsi nastúpiť na autobus do Bojníc.

Magura

• Zelená turistická značka vedie na vrch Roveň (901 m) (čas: cca 45 min) a pokračuje na rozcesník Horné lazy (693 m) (čas: cca 30 min), kde si môžete zvoliť smer do obce Malinová (čas: cca 60 min) po žltej turistickej značke alebo pokračovať zelenou trasou do obce Poruba (čas: cca 45 min). Tip: V Porube sa nachádza národná kultúrna pamiatka, rímsko-katolický kostol sv. Mikuláša biskupa, z prelomu 13. a 14. storočia.

Nad Veľkou lúkou

• Zelená turistická značka pokračuje do Čičermanskej doliny (čas: cca 75 min) a tam sa napája na modrú značku vedúcu z obce Chvojnica (čas: cca 30 min).

Malá Magura

• Žltá turistická značka vedie do Temešského sedla (čas: cca 45 min) a obce Temeš (čas: cca 45 min). Tip: Približne 10 min od Temešského sedla sa nachádza vrch Temešská skala, ktorá poskytuje nádherný výhľad do údolia Nitrice, smerom Nováky.

Pod Obžiarom

• Modrá značka vedie do do Čičermanskej doliny (čas: cca 45 min) a následne do obce Chvojnica (čas: cca 30 min).

Obžiar

• Modrá značka pokračuje do obce Čavoj (čas: cca 40 min)  a ďalej do obce Gápel (čas: cca 75 min)

Lazový vrch

• Žltá značka umožňuje skrátiť si cestu do Čičmian (čas: cca 60 min) a končí pri lyžiarskom stredisku Javorinka, odtiaľ vedie cesta do Čičmian.

Sedlo Javorinka

• Druhá červená značka umožňuje pokračovať smerom na Fačkovské sedlo (čas: cca 180 min) a vrch Kľak (čas: cca 115 min).
  • Zelená značka Vás dovedie do obce Tužina (čas: cca 125 min).